• Blogg

2014 > 03

Delar av B.A.B.Y. Runners Team Linköping Delar av B.A.B.Y. Runners Team Linköping

Dagens träning bestod av distanspass. Tidigt i morse träffades ett gäng glada tjejer i Vidingsjö. Vi värmde upp lite kort och stack sedan ut i spåret. Några valde 5 km medan andra utmanade sig i milspåret.

Vi pratade lite om hur känslan förändras under ett lopp. Första minuterarna känns lite tunga, då syreupptagningen inte är tillräckligt stor för de arbetande musklerna. Sedan kommer den där härliga ”steady-state”- fasen när det känns som man flyger fram – syreupptagningen motsvarar kroppens syrebehov och blodomloppet och andningen har hittat rätt läge med hänsyn till energikravet.

Ofta är det vår mentala inställning som hjälper till den sista kilometern. Benen blir sega och tunga. Är vi vana att springa en viss sträcka blir både kroppen och hjärnan vana vid det. Att utmana sig förbi det kan vara tufft, men ger otrolig effekt!

Belöningen efteråt är underbar, det vet alla ni som springer!

Läs hela inlägget »
Göteborgsvarvet är ett utav vårens alla lopp Göteborgsvarvet är ett utav vårens alla lopp

Grym söndagsträning av tjejerna i Runners Team Linköping. För min del låg fokus på att räkna sekunder i intervallerna. Bilder och film från träningspasset kommer nästa gång:-)

Till Baby Runners Team Linköping är du välkommen både om du har som mål att springa ett lopp, pressa en viss tid eller om du bara vill ha en spark i baken. Vi tränar tillsammans, var och en utifrån sin egen förmåga. Glädjen och kämparglöden genomsyrade dagens träningspass.

 

Uppvärmningen bestod av 14 olika pulshöjande övningar, där alla deltagare fick instruera var sin. Vi fortsatte med några sköna dynamiska töjningar och övningar med inspiration från yogan.

Denna morgon lät jag tjejerna springa 5-kilometersspåret med följande upplägg:
1,5 km uppvärmningsjogg
Korta snabba ruscher. Vi sprang på led och personen längst bak sprang om hela gänget och tog täten. 3 ggr var
Pyramidintervaller. 30 sek, 45 sek, 60 sek, 90 sek, 60 sek, 45 sek, 30 sek med 1 minuts gå-vila emellan de intenstiva och snabba intevallerna
ca 0,5 km nerjogg
Gemensam stretch

Läs hela inlägget »

Det kunde inte vara en vackrare morgon. Solen värmde våra ansikten och vi andades frisk vårluft från en klarblå himmel. Tidigt i morse samlades 12 stycken löpsugna tjejer och det var så härligt att ta emot allihop. Glada, starka och mycket entusiastiska jobbade de sig igenom hela passet. The B.A.B.Y network  Runners Team Linköping är i gång!

Passets upplägg;
Kort uppvärmning och töjning av musklerna.
Löpskolning
Styrka i fem stationer. Pulshöjande övningar varvades med statisk uthållighet. Fokus i  45 sekunder på varje station, kort vila och två varv.
Intervallträning i par. Rusher och benböj + hopp. 2 * 2 min
Nerjogg och stretch

Läs hela inlägget »