• Blogg

2014

Vi har kört backträning vid två tillfällen. Ena gången var det i en brant backe där vi jobbade i högt tempo, under ca 20 sek. Gick/joggade ner och tre varv. Sedan tränade vi i en lite flackare backe där det var mer fokus på teknik och bra löpsteg. I går träffades vi i Vidingsjö och det var en strålande vacker morgon. Valde en backe som gav oss båda delarna. Den sista delen var riktigt brant och där fanns alla möjligheter att ge det sista. Det är ofta det där lilla extra som ger resultat och effekt. Våga ge lite till när du tror att du inte orkar mer. Tjejerna visade att det är glädjen som är den mest betydelsefulla i träningen. Det är en så god och glad stämning att vi glömmer hur trötta vi är. Jag är glad över allt varje medlem delar med sig av. Jag ser glöden i ögonen och hur flera har inspirerats till att komma i gång med löpningen. På torsdag firar vi in våren tillsammans genom att jogga, köra löpskolning och tävla i frågesport - tema löpning såklart.

Läs hela inlägget »
Så här glada blev tjejerna för Svenskt Kosttillskotts produkter. TACK! Aminosyror för bästa uppladdning och protein för återhämtning och uppbyggnad. Så här glada blev tjejerna för Svenskt Kosttillskotts produkter. TACK! Aminosyror för bästa uppladdning och protein för återhämtning och uppbyggnad.

I kväll träffades 14 glada tjejer i Trädgårdsföreningen. Vi joggade oss varma i trappor och andra uppförsbackar. Sedan körde vi styrka genom parövningar. Det blev 9 st övningar där vi jobbade igenom hela kroppen.
Skottkärran, crunch med rotation, triceps, biceps och axelpress med kompisen som motstånd. Benpress, finnen mm samt en final med rusher, benböj + hopp samt utfall, armhävningar och high jacks.
Jag ville inspirera till bra styrkeövningar att kunna göra med kompisen efter löprundan. Så underbart härligt att kunna träna på olika sätt utomhus nu när våren är här.

Läs hela inlägget »
Intevallträning är en effektiv träningsform för att snabbt förbättra konditionen. Ett pass i veckan är lagom då träningen är ganska tuff både för kroppen och huvudet. Intevallträning är en effektiv träningsform för att snabbt förbättra konditionen. Ett pass i veckan är lagom då träningen är ganska tuff både för kroppen och huvudet.

 
Linköpings Runners team möttes i kvällssolen för ett intervall-/och teknikträningspass. Det var många nya medlemmar som kom, så kul!

Vi körde 3 set med 3 löpskolningsövningar i varje, Högintenstiv träning med snabba intervaller emellan varje set - ca 200 meter och i lätt uppförsbacke. Tufft och utmanade pass som skapade glada miner och gav mersmak:-) Vi fick både styrka, teknik och träning för hjärtat i ett och samma pass Alla gjorde en mycket fin insats och bjöd på en otrolig värme och öppenhet. Jag kan inte nog förmedla vikten av att B.A.B.Y. s tjejer ska våga tro på sig själva, inte jämföra sig med andra, alltid känna trygghet i att jobba utifrån egen förmåga. Självklart peppar vi varandra för att få chansen att bli ännu mer av oss själva.

Läs hela inlägget »
Delar av B.A.B.Y. Runners Team Linköping Delar av B.A.B.Y. Runners Team Linköping

Dagens träning bestod av distanspass. Tidigt i morse träffades ett gäng glada tjejer i Vidingsjö. Vi värmde upp lite kort och stack sedan ut i spåret. Några valde 5 km medan andra utmanade sig i milspåret.

Vi pratade lite om hur känslan förändras under ett lopp. Första minuterarna känns lite tunga, då syreupptagningen inte är tillräckligt stor för de arbetande musklerna. Sedan kommer den där härliga ”steady-state”- fasen när det känns som man flyger fram – syreupptagningen motsvarar kroppens syrebehov och blodomloppet och andningen har hittat rätt läge med hänsyn till energikravet.

Ofta är det vår mentala inställning som hjälper till den sista kilometern. Benen blir sega och tunga. Är vi vana att springa en viss sträcka blir både kroppen och hjärnan vana vid det. Att utmana sig förbi det kan vara tufft, men ger otrolig effekt!

Belöningen efteråt är underbar, det vet alla ni som springer!

Läs hela inlägget »
Göteborgsvarvet är ett utav vårens alla lopp Göteborgsvarvet är ett utav vårens alla lopp

Grym söndagsträning av tjejerna i Runners Team Linköping. För min del låg fokus på att räkna sekunder i intervallerna. Bilder och film från träningspasset kommer nästa gång:-)

Till Baby Runners Team Linköping är du välkommen både om du har som mål att springa ett lopp, pressa en viss tid eller om du bara vill ha en spark i baken. Vi tränar tillsammans, var och en utifrån sin egen förmåga. Glädjen och kämparglöden genomsyrade dagens träningspass.

 

Uppvärmningen bestod av 14 olika pulshöjande övningar, där alla deltagare fick instruera var sin. Vi fortsatte med några sköna dynamiska töjningar och övningar med inspiration från yogan.

Denna morgon lät jag tjejerna springa 5-kilometersspåret med följande upplägg:
1,5 km uppvärmningsjogg
Korta snabba ruscher. Vi sprang på led och personen längst bak sprang om hela gänget och tog täten. 3 ggr var
Pyramidintervaller. 30 sek, 45 sek, 60 sek, 90 sek, 60 sek, 45 sek, 30 sek med 1 minuts gå-vila emellan de intenstiva och snabba intevallerna
ca 0,5 km nerjogg
Gemensam stretch

Läs hela inlägget »

Det kunde inte vara en vackrare morgon. Solen värmde våra ansikten och vi andades frisk vårluft från en klarblå himmel. Tidigt i morse samlades 12 stycken löpsugna tjejer och det var så härligt att ta emot allihop. Glada, starka och mycket entusiastiska jobbade de sig igenom hela passet. The B.A.B.Y network  Runners Team Linköping är i gång!

Passets upplägg;
Kort uppvärmning och töjning av musklerna.
Löpskolning
Styrka i fem stationer. Pulshöjande övningar varvades med statisk uthållighet. Fokus i  45 sekunder på varje station, kort vila och två varv.
Intervallträning i par. Rusher och benböj + hopp. 2 * 2 min
Nerjogg och stretch

Läs hela inlägget »

Vinterlöpning kan vara lika fantastiskt som en morgontur på sommaren. Vad tycker ni? Springer ni utomhus i alla väder och årstider? Några tips på vägen:
- Klä dig lager på lager, med ett skönt underställ närmast kroppen. En vindtät jacka kan vara bra när det blåser snålt
- Se till att du syns genom att använda reflexväst och ev. pannlampa
- Isbroddar för de allra halaste dagarna. Fungerar utmärkt att springa med och det finns billiga och bra varianter att trä på dina vanliga löparskor
- Halsduk, mössa och vantar
- Sänk ev tempot på dina löprundor. Kör de allra tuffaste passen, såsom intervaller, på löpband inomhus

Lycka till!

Läs hela inlägget »